6 Tips om ‘veranderen’ makkelijker te maken
Wij mensen -de meesten althans- vinden veranderen lastig. Zelfs wanneer we dat zelf willen.
Soms komt het echter voor dat we ‘moeten’ veranderen, hetzij omdat de omgeving dat vraagt, hetzij omdat we anders richting overspannenheid of mogelijk zelfs een burn out zouden gaan.
Hoe kunnen we het veranderen zo laagdrempelig mogelijk maken?
Hieronder beschrijf ik, na wat voorbeelden rondom veranderen, enkele tips die daarbij kunnen helpen.
Veranderen lastig? Ja blijkbaar.
Zo maar wat voorbeelden: Wanneer je jarenlang ergens een lamp had die je met een voetknop aan en uit deed zul je nog vaak op die plek tevergeefs op de vloer “stampen’ om de lamp aan te doen.
Draag jij je horloge altijd links? Doe hem eens een dag om je rechterpols (het omdoen alleen is al lastig!). Na enkele uren zal het gevoel gewend zijn, maar als ik je vraag hoe laat het is, zal je toch op je lege pols kijken.
En als laatste: doe je armen eens over elkaar, waarbij je je andere arm boven doet. Lastig he?
Veranderbereidheid
Voor jezelf, met een collega of in een team ‘de dingen’ anders gaan doen, vereist dan ook méér dan het uitspreken van een ambitie, het veranderen van een werkwijze of het overtuigd zijn van de noodzaak. De eerste stap is veranderbereidheid te ontwikkelen en dit staat of valt met of je weet waarom je doet wat je doet.
Een klein uitstapje:
Weten waarvoor je doet wat je doet
Adam Grant, organisatiepsycholoog aan de University of Pennsylvania, deed een onderzoek naar de slechte prestaties onder callcentermedewerkers. Callcenterwerk is over het algemeen niet het meest motiverende werk, maar waren er medewerkers die significant meer resultaat behaalden dan anderen. Grant focuste zich op callcentermedewerkers die van alumni van de universiteit geld moesten zien te krijgen. Dit is geen uitdagend -zelfs saai- werk en het slagingspercentage was minder dan 10 %.
Een deel van het opgehaalde geld ging naar studiebeurzen en Grant vroeg zich af of de medewerkers zich daar eigenlijk wel bewust van waren. Hij vroeg een ontvanger van zo’n beurs om een brief te schrijven aan de callcentermedewerkers wat de beurs voor hem had betekend. Nadat hij de medewerkers de brief had laten lezen, was er direct een stijging waarneembaar in het aantal telefoontjes en donaties. Grant pakte door, hij nodigde nu beursstudenten uit in het callcenterkantoor en in korte gesprekjes legden de studenten uit wat de beurs voor hen betekende.
In de maand die volgde steeg de tijd die werd gebeld met 142 procent en de wekelijkse opbrengst met 172 procent, ondanks het feit dat het werk inhoudelijk totaal niet was veranderd. Het enige dat was veranderd, was dat de medewerkers nu wisten waarvoor ze het deden.
Dat weten waar je het voor doet effect bijdraagt aan het resultaat is een gegeven dat voor iedereen werkt; dus zorg dat je dit helder voor ogen hebt.
Een aantal tips bij veranderen:
De tips zoals ze zijn hier beschreven gaan over verandering bij een individu; ze zijn makkelijk om te zetten wanneer de verandering die je op het oog hebt de samenwerking betreffen.
Aansluiten: voor het bewerkstelligen van een verandering is het erg lastig om compleet nieuw gedrag te laten zien. Eenvoudiger is om aan te sluiten bij gedrag wat je nu al hebt en daar een kleine draai -de goede kant op- aan te geven. Immers: kleine stapjes zijn ook stapjes.
Heb helderheid over de doelen: Weet waarom wil je dit precies wilt; waar gaat je nieuwe gedrag aan bijdragen; welk doel ga je er mee behalen. Dit helder voor ogen hebben zien, vergroot je kans dat de verandering lukt.
Wees concreet: Maak voor jezelf zo helder mogelijk waar het precies om gaat. Heb helder welk gedrag je wilt behouden, wat je wilt ontwikkelen en wat je niet meer wilt.
Je eigen waarden en overtuigingen kennen: Waarden en overtuigingen zijn belangrijke drijfveren voor gedrag; het is goed om deze van jezelf te weten.
Leer van fouten: Niet alles wat je voor het eerst doet kan in een keer goed gaan. Leren van je fouten is zeer effectief. Zorg er daarbij voor dat je leeromgeving veilig is. Wanneer je iets al beter kan, kan je het in minder veilige omgeving gaan toepassen.
Hou vol: de eerste stappen zijn het moeilijkst. Heb je eenmaal een paar keer het gedaan, dan wordt het daarna steeds makkelijk om het nogmaals te doen.
Vier successen: Last but not least: vier de kleinere en grotere successen. Spreek ze uit naar vrienden of collega’s. Dit helpt in het verder verankeren en geeft extra motivatie om door te gaan, ook als het lastig is.
Succes bij het anders doen!
Voor meer informatie:
Lidwien Kamp, Coach Utrecht